در ایران خودرو چه میگذرد؟
🔹صورتهای مالی ایران خودرو حاکی از آن است که 20 هزار 588 نفر در این شرکت خودرویی مشغولند و سالانه 2100 میلیارد تومان حقوق،مزایا،پاداش میگیرند.
🔹در واقع 2100 میلیارد تومان حقوق و مزایا برای 20588 نفر یعنی متوسط هر کارمند ایران خودرو سالی 102 میلیون تومان و ماهی 8.5 میلیون تومان دریافتی دارد. ولی آیا کارکنان این خودروساز انقدر دریافتی دارند؟
سال 94 انتشار فیش حقوقی چند نفر از مدیران صنعت خودرو حاکی از دریافتی حداقل 42 میلیون تومان در ماه و بعضا با مزایا و حق ماموریت و..به 70 میلیون تومان در ماه میرسید.
بخش عمده هزینه دستمزد و..صرف بریزو بپاشها و سفرهای خارجی مدیران و پاداش و حق ماموریت آنان میگردد.
🔹مدیران سیاسی ،امنیتی در ایران خودرو:
متاسفانه بجای بکارگیری افراد متخصص و دانشجویان نخبه داخلی شاهد استخدام مدیرانی سیاسی،امنیتی در صنعت خودرو هستیم که در سطوح معاونت و مدیریت و نایب رئیس هیات مدیره و...شاغلند.
در زیر تعدادی ازین مدیران که در ایران خودرو شاغلند معرفی شده اند.
🔸مصطفی خان کرمی معاون بازاریابی ایران خودرو:
وی برادر علیرضا خان کرمی است .
برادر وی یعنی علیرضا خان کرمی رئیس حراست نهاد ریاست جمهوری است و خودش نیز با رانت برادر در ایران خودرو مشغول است.
🔸کیوان خسروی نایب رئیس شرکت تهیه توزیع قطعات ایران خودو و خدمات پس از فروش
وی معاون دبیرخانه شورای امنیت ملی یعنی معاون شمخانی است قبلا هم مشاور وزیر دفاع سردار دهقان بوده همزمان بازجوی اطلاعاتی است که در ایران خودرو نیز نایب رئیس شرکت تهیه توزیع قطعات ایران خودرو ایساکو هست.
🔸عبدالحسین فریدون نایب رئیس هیات مدیره شرکت قطعه سازی ایران خودرو:
وی پسرعموی رئیس جمهور میباشد، همین کافی است تا در سمت هیات مدیره شرکتهای قطعه سازی قرار گیرد.
🔸مصطفی میرسلیم رئیس هیات مدیره مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو(ایپکو)
سالانه دهها میلیارد تومان صرف مرکز تحقیقات موتور ملی در ایران خودرو میشود بدون هیچ بهره وری در حالیکه میدانیم حتی کوچکترین قطعات خودرو وارد میشوند ودر دوره تحریم وقتی با مشکل واردات خودرو مواجه شدیم حتی تولید سمند 80% کاهش یافت (سمندی که گفته میشد خودروی ملی است) چه برسد خودروهای رنو یا پژوکه با قطعات چینی تولید میشدند.
طراحان و متخصصان این صنعت بدون حمایت دولت مواجهند اونوقت دهها میلیارد تومان صرف هزینه های این مرکز میشود که کارایی چندان قابل قبولی ندارد.
🔹بریز و بپاشها در شرکتهای خودرویی فقط معطوف به حقوق و مزایا و استخدام مدیران امنیتی و سیاسی خلاصه نیست.در بخشی از جریان تحقیق و تفحص از صنعت خودرو و افشاگریهای عباس پالیزدار که دهه 80 شمسی منتشر شد ،مشخص شد که 12 هزار میلیارد تومان حیف و میل بیت المال در صنعت خودرویی صورت گرفته بخش کوچکی ازین فساد و حیف و میل اموال مربوط به تخفیف بالای فروش خودرو به برخی نهادها ،ارگانها،بنیادها به بهانه های مختلف که با تخفیف 30 تا 80 درصدی خودرو آن هم قسطی دریافت کرده اند!
بطور مثال، ایران خودرو در دهه 80 شمسی دهها دستگاه پژو پرشیا با تخفیف بالا به کارکنان قوه قضائیه داده شده بود!
یا به بنیاد " نهج البلاغه" متعلق به علی اکبر ناطق نوری- بنیاد " همگرایی اندیشه" متعلق به فلاحیان وزیر اسبق اطلاعات –به تعاونی وزارت کشور یا وزارت دفاع یا....صدها خودرو با تخفیف داده شده بود.
🔹تا وقتی صنعت خودرو همچنان در دست سازمان گسترش و دولت باشد و کامل خصوصی نشود و دستگاههای نظارتی هم خود درگیر فساد و رانت خواری باشند و مدیران این صنعت از وابستگان نمایندگان مجلس و اقوام وزراء و مسئولین دولتی و امنیتی باشند نباید توقع داشت که تغییر شگرفی در رشد بهره وری این صنعت صورت گیرد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر